Optimerade bilder på hemsidan är jätteviktigt, men samtidigt något som det slarvas med enormt i branschen. Det är sällsynt att man ser företagshemsidor med väl optimerade bilder, vilket resulterar i tungrodda hemsidor.
Det kanske inte märks så tydligt när man sitter på kontoret med fast bredband, men på mobila enheter blir det tydligare.
Och dessutom är det inget som Googles algoritmer favoriserar, tvärtom.
Ser du någon skillnad på dessa två bilder? Den största skillnaden är som du ser storleken.
Den optimerade bilden (WebP) är hälften så stor, går då dubbelt så snabbt att ladda, trots att dom är precis lika stora i formatet 450 x 600 px. Precis så stora som dom som mest exponeras här.
Vad är WebP
WebP är ett modernt bildformat som skapats av Google för att göra webben snabbare.
Det introducerades 2010 som ett alternativ till äldre format som JPEG och PNG.
Syftet med WebP är att minska filstorleken på bilder utan att försämra kvaliteten märkbart.
Mindre bilder betyder snabbare laddningstider för webbsidor, vilket både förbättrar användarupplevelsen och gynnar sökmotoroptimering (SEO).
WebP använder avancerad komprimeringsteknik som kan reducera filstorleken med upp till 30-50 % jämfört med JPEG och PNG.
Det finns två typer av WebP-bilder: lossy (där viss information tas bort för att minska storleken) och lossless (där inga detaljer går förlorade).
Dessutom stöder formatet transparens, precis som PNG, och animering, likt GIF.
Kort sagt: WebP gör att bilder ser bra ut samtidigt som de laddar snabbare, en win-win för både webbplatsägare och besökare!
Om du vill kolla hur din hemsida presterar så kan du göra det enkelt och gratis på PageSpeed Insights.
Om du behöver hjälp, så hörs vi.